Experiment geslaagd. Zelf mistletoe ‘zaaien’.


ER GROEIT MISTLETOE IN MIJN APPELBOOM! Deze euforie, dat moet ik even met jullie delen. Maar laat ik eerst vertellen wat er allemaal aan vooraf ging. Terug naar december 2014(!!)

Op een kerstmarkt heb ik een grote bos mistletoe gekocht. Mistletoe… droomde ik… mistletoe…. Als dat eens in mijn appelboom groeide. Dus heb ik uitgezocht hoe je mistletoe op een appelboom moet ‘zaaien’.

Het ‘zaaien’ of zal ik zeggen het ‘planten’ van mistletoe gaat als volgt:
Zoek een stevige tak in je appelboom, liefst een die veel zon krijgt.
Druk het zaad uit de bes en smeer de kleverige zaailing tegen de bast van de appelboom.
De beste tijd om dit te doen is februari; echter ik heb het in december gedaan.
Wacht lang…….heel lang. (lees terug)

In april, het jaar daarop, zag ik kleine groene dingetjes uit de zaden komen die zich in de boom boorden. Het deed me denken aan zo’n enge Science Fiction film met griezelige beesten en kronkelende tentakels. En dat allemaal in mijn tuin. Brr!

De volgende jaren heb ik af en toe nog wel eens gekeken. Iets bijzonders heb ik niet waargenomen. Ik dacht dat het experiment mislukt was, tot vandaag. Want als de zon op de bewuste tak in de appelboom schijnt... huh??? 
Uit de tak groeien wel 6 mistletoe planten! Er zitten nog geen bessen aan, maar dat is een kwestie van tijd. Stel je voor…..Over een paar jaar kan ik mijn eigen mistletoe oogsten. 

Conclusie na drie jaar: experiment geslaagd. Maar Mistletoe ‘zaaien’ ……dat is wel een lesje in geduld!
Fijne week
Hetty
Nieuwe volgers van harte welkom.

De bos mistletoe op de kerstmarkt in 2014.


Ik vind het de ultieme kerstplant.


December 2014. Het zaaien van mistletoe, druk het zaad uit de bes....


Smeer het kleverige zaad op de tak en wacht eindeloos lang.


April het jaar daarop. Er groeien kleine tentakels uit de zaden.


December 2017. Experiment geslaagd, mistletoe in mijn appelboom!


‘Sowing' mistletoe. Successful experiment.

THERE IS MISTLETOE GROWING ON MY APPLE TREE! I am ecstatic and have to share this with you all. But first let me explain what happened previously. It started back in December 2014 (!!)

At a Christmas market I bought a large bunch of mistletoe. Mistletoe ....... I dreamed ...... .. mistletoe, if only I could grow that on my apple tree.... So I looked on the Internet how to 'sow' mistletoe on an apple tree.

The 'sowing' or should I say the 'planting' of mistletoe goes like this:
Find a sturdy branch in your apple tree, preferably one that gets a lot of sun.
Press the seed (mind you, the seeds are poisonous!) from the berry and spread the sticky seedling against the bark of the apple tree.
The best time for this is February but I did it in December.
Then wait for a long,….. long time ....

The next year in April, I saw some small green things growing from the seeds into the tree. It reminded me of a science fiction movie with creepy creatures and their winding tentacles. All these scary things in my garden. Brr!

The following year I looked several times, but never saw something particular. I was convinced the experiment had failed, until today. As the sun suddenly shines on that particular branch, I think Huh???
Six mistletoe plants are growing from the branch! The plants are small and berries have not appeared yet, but that is just a matter of time. In a few years time I can harvest my own mistletoe.

My conclusion after these three years: it has been a successful experiment! But ‘sowing’ Mistletoe ......  is a true lesson in patience!




Reacties

  1. Geweldig Hetty dat het experiment gelukt is. Ik moet zeggen dat ik het ook wel eens heb geprobeerd, na een jaar zag ik nog niets en heb daarna nooit meer gekeken. Zal dadelijk toch nog eens gaan kijken voor de zekerheid, maar ga er vanuit dat het bij mij mislukt is, mede doordat de boom op een schaduwrijke plek staat. Heb zin om het toch nog eens te proberen.
    Groet, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Knap hoor, maar wel geduld hebben en dat is niet altijd makkelijk. Nu nog gekust worden onder de mistletoe en het geluk is aan je kant. xxx
    Je zus

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bijzonder, nu niet teveel eronder staan !!!
    Gr Jan(Wilde een Tuin)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel bijzonder Hetty.
    Je geduld is op de proef gesteld
    maar uiteindelijk beloond.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Das, liebe Hetty, ist in der Tat eine 'Lektion in Geduld'! Aber ich finde, dass es sich gelohnt hat. In meinem Garten steht ein alter Kirschbaum, der immer von den Vögeln abgeerntet wird. Das wäre ein guter Platz für solch einen Versuch. Ich liebe solche Experimente. Wer hätte nicht gerne 'MISTLETOE' im eigenen Garten?! Ich gratuliere Dir zu diesem Erfolg und hoffe, Du wirst uns auf dem Laufenden halten...
    Groetjes Edith

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw! Dat is echt wel heel bijzonder! Dat zou ik ook wel willen.
    En dan met de lieve wederhelft daaronder kussen...😊

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super Hetty, ben benieuwd hoe lang het duurt voor er ook bes aan komt.
    Fijne feestdagen, groetjes Arina

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat gaaf...ik heb het ook ooit eens geprobeerd, is mislukt.
    Maar het kan dus wel, 'bewust zaaien van mistletoe' want je hebt het bewijs geleverd. Je moet inderdaad wel veel geduld hebben :) die bossen zien er altijd zo weelderig uit, dat je niet in de gaten hebt dat het zo lang suurt eer je een geote bos hebt...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dear Hetty you had an interesting experiment, did you read or look at? However you have some young mistletoe on your apple tree!
    May you and your loved ones have a merry Christmas and a healthy and happy 2018!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wow! I had no idea how mistletoe spread and I'm glad you shared your discovery with us!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten