Wat Hidcote garden bij mij triggert.



Afgelopen zomer bezochten mijn man en ik Hidcote garden (Engeland) Ik zag daar een eenvoudig ingedeelde tuin. Deze tuin in Hidcote triggert iets bij mij. Mijn achtertuin. Zou deze indeling daar ook passen? Want nadat ik de buxus heb verwijderd vanwege de buxus ziekte, is dit tuingedeelte niet meer helemaal naar mijn zin.

Later die dag volgt een langdurige brainstorm sessie met mijn man in de lobby van het hotel. Maar na enkele glazen wijn is het duidelijk: de tuin gaat op de schop!

Thuisgekomen moet ik eerst naar de tekentafel. Dat werkt voor mij het best. Ik teken de nieuwe lijnen op schaal en maak daarna het beplantingsplan. 

Dan kan ik aan het werk beginnen. Ik bestel een kuub zand. De oude stenen neem ik op en bestraat ze in het nieuwe patroon. Vervolgens verplant ik de Portugese Laurieren (Prunus lusitanica Angustifolia). Ze geven het wintergroene skelet aan de tuin. Alle nieuwe planten die ik op de tuinbeurs van Beervelde heb gekocht zet ik op zijn plaats. Als het klaar is kijk ik tevreden naar de nieuwe tuin.

Vol trots laat ik het aan een van mijn vriendinnen zien. Ze reageert nogal nuchter: “Je had toch een mooie tuin en nu is het weer zo kaal!”

Maar ik zie in gedachten alles al bloeien: rozen, pioenen, ploxen, scabiosa en niet te vergeten…. Lavendel Hidcote!



Voorjaar. Achtertuin met buxus.


Voorjaar. Achtertuin zonder buxus.


Zomer. Achtertuin met buxus.


Zomer. Achtertuin zonder buxus.


Uitgraven van de nieuwe lijnen. 


Bestraten.


Links oude situatie, rechts het nieuwe plan.


Het eindresultaat.


In deze smalle borders komen de tulpen en in de zomer blauwe geraniums.


Hidcote garden. Dit is het tuingedeelte dat alles bij me triggerde!


Natuurlijk in mijn tuin aangeplant: Lavendel 'Hidcote'

Triggered by Hidcote garden.

Last summer my husband and I visited Hidcote garden (England). Directly next to the entrance we saw a well-designed, yet simple garden. This garden triggered something in us. Would this layout suit my backyard? After all, since excavating the box hedges my garden does not look as special as it did.

Later that day in the lobby of our hotel, I had a lengthy brainstorming session with my husband. After a few glasses of wine it becomes clear: the back yard has to change!

Back home again after the holidays, the first thing to do is to go to the drawing board. I draw the new lines to scale and make the new planting scheme.

Now I can start working. I order a cubic meter of sand. I take out the old stones and use these for the newly designed paving. Next I replace the Portuguese laural (Prunus lusitanica Angustifolia). They are part of the evergreen skeleton. Then the new plants I bought at the garden fair of Beervelde last week, go in the ground. When it’s done I am very pleased with the new layout of the garden.

Proudly I show the garden to one of my friends. She responds quite soberly: "You had such a nice garden and now it's so empty again!"

However, I see what the garden will look like next summer: roses, peonies, phloxes and of course.... Lavender Hidcote!


Reacties

  1. Dat ziet er niet verkeerd uit,Hetty.
    En heel dapper,om zo'n rigoreuze stap te zetten.

    Groetjes Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En zo blijven we bezig (o, ik zie dat Jan dat hierboven ook al heeft geschreven).
    Het lijkt me in elk geval iets gemakkelijker met gras maaien om de rand mooi recht te houden.
    groetjes, Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ich muß auch öfters den Garten umgestalten.
    Es macht mir auch viel Freude. Das Ergebnis ist nicht immer wie erwartet.
    Manchmal wachsen die Blumen und Pflanzen nicht so wie geplant.
    Liebe Grüße, Karin

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 'Het eindresultaat', liebe Hetty, mit weißen Tulpen und blauem Geranium ist ganz wunderbar.
    Ich habe in beiden Sprachen gelesen. Aber es dauerte, bis ich es verstanden hatte. Der Buchsbaum ist weg. Das ist nicht schlimm. Dann braucht man den auch nicht mehr zu schneiden. Und die 'Steinstraßen' mit den Steinreihen sehen ganz wunderbar aus. Ich als Hobbygärtnerin sehe schon das wunderschöne Lavendelblau von 'Hidcote', die Pfingstrosen, Rosen und Phloxe im nächsten Jahr. Deine Freundin wird aus dem Staunen nicht rauskommen... Da bin ich mir ganz sicher.
    Liebe Grüße
    Edith

    BeantwoordenVerwijderen
  5. What a pretty garden area! It looks relaxing.

    http://www.anapeladay.com/2016/10/ww-give-me-five-or-fifty.html

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wenn man viele Buxe entfernen muss, dann ändert sich das Gesicht des Gartens enorm. Bei mir musste auch sehr viel ausgegraben werden, Teilweise habe ich ihn mit Ilex ersetzt, teilweise bin ich immer noch am Nachdenken was ich machen soll. Ich bin mir sicher, bei Euch wird es schon im nächsten Jahr nicht mehr so leer sein und man gewöhnt sich an den neuen Anblick. LG Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  7. It is a delightful garden, Hetty. We also have the 'Hidcote' lavender growing in our backyard...
    Thank you for joining Floral Friday Fotos, I look forward to your next contribution.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten