Een ouderwetse roos voor een donker plekje.


In mijn achtertuin heb ik vier rozenbogen. Ze zijn overgroeit met rozen. Een van deze rozenbogen staat op een donker plekje. Het is niet gemakkelijk om een geschikte roos te vinden voor zo een moeilijke plaats. Tenslotte houden rozen van zon!

De rozenboog waar ik op doel staat voor onze grote schuur. Het is de schuur die voor zoveel schaduw zorgt. Alleen de avondzon bereikt deze roos. Ik heb daarom de roos 'New Dawn' aangeplant. Volgens mijn oude rozenboek verdraagt deze roos heel wat schaduw.

Maar het liep op veel teleurstelling uit. De roos had steevast last van ziektes zoals blackspot en roest. Sommige jaren zat er geen blaadje meer aan. Ik was er snel van doordrongen, deze roos moest eruit.

Ik bestudeerde opnieuw mijn oude rozenboek en vond een alternatief: de ouderwetse roos ‘Mme Alfred Carrière’. De roos deed het meteen heel goed. Het is een bloei herhalende Noisette roos met grote elegante bloemen. De bloemen hangen naar beneden, dus als je naar boven kijkt kan je in het hart van de prachtige bloemen kijken. Ik ben erg blij met deze aankoop, ook omdat deze roos heerlijk geurt.

Op dit moment staat de roos al in volle bloei. Ik heb voor deze gelegenheid een tafeltje en twee stoelen onder de rozenboog gezet zodat we van de rozen en de avondzon kunnen genieten.

Een glaasje wijn en de geur van ouderwetse rozen.


Is dat niet romantisch?

                                          info over de tuin klik hier:

Roos 'Mme Alfred Carriere'.

De roos 'Mme Alfred Carriere' aan de rozenboog.

De roos 'Mme Alfred Carriere'  verkleurd naar roomwit.

Een andere favoriete ouderwetse roos 'Latin Fatour'.

De geurende rozen 'Fatin Latour' en 'Blanche fleur' in een vaas op tafel.

Een ansichtkaart uit mijn tuin.....

Nog een.

Avondzon in de tuin onder de rozenboog.

De schuur, de rozenboog en de tafel in de avondzon.








Reacties

  1. Mooie foto's Hetty! Zijn die met je nieuwe lens gemaakt? Je rozen zijn prachtig!! Rondom mijn huisje heb ik ook de New Dawn staan. Ik heb er dezelfde problemen mee als jou. De eerste maanden gaat het goed, maar in de warme zomermaanden slaan de ziektes toe. Bij mij blijft er vaak ook weinig blad over. Wat een prachtig alternatief heb je in de Fatin Latour gevonden!

    Fijne week!

    Madelief x

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Raar is dat, New Dawn is bij mij ook nooit zo'n succes. Mme Alfred Carriere is een prima keuze, geurende rozen hebben toch altijd mijn voorkeur.
    Fantin Latour is ook prachtig en staat op mijn verlanglijstje omdat ik afgelopen winter naar een tentoonstelling van zijn schilderijen in Gouda ben geweest. Heerlijke romantische foto's van een wijntje drinken in de rozentuin.
    Groetjes,
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten