Experiment. Zelf bladaarde maken.


Al weken veeg ik blad. Niet dat ik veel bomen in de tuin heb, maar mijn buren wel. Bij noordenwind valt het blad van de Es, bij westenwind Esdoorn en bij zuidwestenwind komt een bladmix uit het hele dorp in de tuin gewaaid. 

Composteren dacht ik, maar hoe? Ik heb mijn tuin zo intensief beplant, er is geen ruimte voor een compost hoop. De oplossing komt van het Engelse tuinprogramma Gardener World. In dit programma wordt uitgelegd dat het composteren van blad heel eenvoudig kan in een paar vuilniszakken. 

Ik neem een paar lege zakken van potgrond en keer deze zakken binnenstebuiten. Zo komt de zwarte binnenkant aan de buitenzijde. (Op die manier vallen de zakken niet zo op ) Daarna maak ik wat gaatjes in de zakken, vul ze met blad en doe er een beetje water bij. De zakken worden dicht gemaakt met elektriciteitsdraad. Vervolgens leg ik ze onder de Rododendron.

Een jaar later…

Nieuwsgierig zoek ik onder de Rododendron naar de zakken met blad. Is het bladaarde geworden? Het volume is in elk geval behoorlijk geslonken. Maar als ik alle zakken in de kruiwagen heb geleegd is deze nauwelijks vol! 

Ach, het geeft toch voldoening en ik heb de zakken opnieuw gevuld met bladeren. Ze liggen nu weer voor een jaar onder de Rododendron. De bladaarde heb ik trots in de border geschept. 

Conclusie van het experiment: Het werkt. Maar een grote hoeveelheid bladaarde maken vraagt meer dan zeven vuilniszakken bladeren!

Fijne week
Hetty
Nieuwe volgers van harte welkom op mijn blog.

Zakken met gecomposteerde bladeren

Er zit zelfs een worm in

De complete hoeveelheid na een jaar

Zakken opnieuw gevuld

Reacties