Rozen planten stap voor stap.


Wat is er een ruimte in mijn tuin nu de buxus eruit is. Volop mogelijkheden om nieuwe rozen aan te planten!

Afgelopen weken spitte ik oneindig door de website van Tuincentrum lottum. (tuincentrumlottum.nl) Wat zijn er schitterende rozen te koop. Na veel wikken en wegen kwam ik tot een beslissing. 

Ik belde op naar Limburg en gaf de bestelling uitverkoren rozen door. Daarna ging ik meteen de tuin in om de gaten van de rozen  te graven, want deze mannen uit Lottum leveren soms al de volgende dag. Dat is natuurlijk ideaal voor een ongeduldige tuinvrouw zoals ik.

Inderdaad stond de postbode de volgende dag al in op de stoep met een grote doos vol rozenstruiken. Ik pakte de rozen uit en liet ze een paar uur in een grote teil water staan om te drinken.

In de tussentijd was het keihard gaan regenen en ik zag het niet zitten om in de blubberige klei te werken. De rozen heb ik in een van de gaten gezet en met aarde toegedekt. Dit wordt aanaarden genoemd. De rozen lijden zo geen schade als ze niet meteen worden geplant.

Een paar dagen later was het beter weer om te planten.

Rozen planten stap voor stap:

1 Graaf een flink gat
2 Doe op de bodem wat potgrond
3 Zet de roos erin, spreidt de wortels uit
4 Weer een laag potgrond
5 Aarde verkruimelen en in het gat doen.
6 Grond aantrappen met de schoen
7 Let op dat de oculatie plaats een paar cm onder de grond zit
8 Geef de roos water


En dan moet ik, de ongeduldige tuinvrouw, tot juni wachten om te zien of deze rozen net zo mooi zijn als de plaatjes......

                                                                    romantischerozentuin.nl

rozen in de doos
Rozen in de teil
Rozen aanaarden
Roos in het gat
Potgrond erop
Met aarde bedekken
Water geven

La rose de Molinard in de vaas

Rosa Jasmina.


Reacties