Buxus knippen.



Eind mei, begin juni, is de tijd om buxus te knippen. Een hele klus, vooral als je zoveel buxus hebt als ik.

De buxus knip ik niet allemaal op een dag. Je zou een blessure oplopen! Ik hou me aan een beproeft schema. Elke dag een vierde deel van de buxustuin. Verder een dag voor de randen en een dag voor bollen in de voortuin. Zo is het werk binnen een week geklaard. In augustus knip ik nog een keer. Dan kan de tuin lekker strak de wintermaanden in.

Alle buxus knip ik met de elektrische heggenschaar van Metabo. Ik heb de kleinste die ze maken, dat scheelt in het gewicht. Graag zou ik een nog lichtere willen, maar wel met dezelfde motor. Metabo ontwerpers, denk toch eens aan vrouwen die moeten snoeien in de tuin!

Scherpe messen zijn erg belangrijk. Daarom heb ik twee heggenscharen. De ene gebruik ik alleen voor de buxus, de andere voor de taxus en andere heggen. Als ik een nieuwe heggenschaar nodig heb, hou ik de nieuwe altijd voor de buxus. Met viltstift schrijf ik er op: “Taxus” of “Buxus.”

Het meeste werk zit in het opruimen van het snoeiafval. Daar gebruik ik een stuk afdekzeil van 3x4m voor. Dat leg ik netjes onder de heggetjes. Na het knippen veeg ik de blaadjes van de bovenkant van de buxushaag af met een vegertje. Het zeil rol ik op en het afval gooi ik weg.

Regelmatig wordt mij gevraagd of ik alleen met somber weer de buxus knip. Ik hou daar eigenlijk geen rekening mee. Zon of bewolkt, ik ga gewoon door. Afdekken met oude lakens doe ik ook niet. Geknipte buxus verkleurt nu eenmaal. Dat is de natuur.

En voor degene die geen verminkte buxusblaadjes willen zien is er maar één oplossing: helemaal niet knippen. Dan blijft de buxus ongeschonden en heerlijk groen. 

Voor open tuindagen zie:

                         romantischerozentuin.nl

Heg klaar om te knippen.

Heg geknipt.


Buxusheg klaar!



 

Reacties