Astrantia, Zeeuws knoopje.



Op Walcheren is iedereen in de ban van de Zeeuwse knoop. Bakblikken, zeepjes, bonbons, hals sieraden van fimo klei en zelfs een fietsbel in de vorm van de Zeeuwse knoop. Opeens is het een trend.

Traditioneel hoorde de Zeeuwse knoop bij de Zeeuwse klederdracht. Het gouden knopje sierde de mutsspeld. Soms werden er 3 paar van verschillende grootte gedragen in de ondermuts. Maar genoeg over de klederdracht, ik wil natuurlijk het Zeeuwse knoopje dat in de tuin groeit in de spotlight zetten. 

Het is een goed jaar voor de Astrantia. Ik kan me niet herinneren dat deze zo mooi hebben gebloeid. De planten hebben met elkaar gekruist en komen in allerlei soorten en kleuren op. Een cottage plant die zich overal tussen zaait. De kleur is wit, rose en donkerrood, heel subtiel, zodat het zelden misstaat. Ik vind ze prachtig.

Ze houden van een vochtig plekje. Daarom is het een topjaar voor de Astrantia. Regen hebben we genoeg! Als je de uitgebloeide bloemen steeds wegknipt dan bloeit de plant eindeloos door. Soms knip ik ook het blad weg. Dat kan er wat slordig uitzien. De plant reageert na een paar weken met fris nieuw blad.

De klederdracht mag dan wel bijna zijn verdwenen op Walcheren, maar de Zeeuwse knoop is en blijft hot. Nu de zomer nog!

Voor open tuindagen zie:

                               romantischerozentuin.nl

Zeeuwse knoop op de ondermuts. Bakblik, zeep, bonbons, halssieraad, en fietsbel.

Zeeuws knoopje. Astrantia 'Shaggy'

Zeeuws knoopje, Astrantia 'Buckland'

Zeeuws knoopje, zaailing roze.

Zeeuws knoopje, Astrantia zaailing donkerrood.

Reacties