Lente ups en downs.



Wat een week was het begin maart. Zomerse temperaturen. Zonder jas ging ik het gras maaien.Snoeien, opruimen, bemesten. Viooltjes kopen! En buiten eten tussen de middag. Wat was ik blij dat ik eindelijk de winter van me af kon schudden.

In de tuin begonnen de boerenkrokussen ( Crocus tommasinianus) spontaan te bloeien. 
’s Morgens stonden ze nog met de bloemblaadjes stijf gesloten, maar zodra de zon erop ging schijnen kleurde de hele border paars. Ze hebben zich enorm uitgezaaid.

In de schuur ontwaakten de vlinders die daar overwinterd hadden. Ze fladderden ongeduldig tegen het raampje van de grote mendeuren. Ik heb de deuren snel geopend om ze te bevrijden. Ze vlogen vrolijk het grote avontuur tegemoet.

Er werd hard gewerkt aan een eksternest in de boom van de buren. De eksters haalden geschikte takken uit de omringende bomen voor hun mega grote nest.

Alles in de tuin was druk…

Hoe anders was het afgelopen week na al die vrieskou, hagel en sneeuw. De boerenkrokus hing slap tegen de grond van de vorst. Bij de eksters zie ik geen activiteit. Ze hebben waarschijnlijk vorstverlet. En de vlinders? Ik vrees het ergste.

Over een paar dagen begint de lente, maar het gaat zoals elk jaar, met ups en downs.

Voor open tuindagen zie: 
        
                                          romantischerozentuin.nl


Boeren krokus in volle bloei begin maart.
Crocus tommasinianus ( boerenkrokus)een week later in de sneeuw.

Twee vlinders voor het raam van de schuur.




 

Reacties