Hyacinten in potjes.



Ieder jaar plant ik verschillende soorten Hyacinten in plastic potjes. Ik plantte twee verschillende soorten: Gipsy Queen, een zalmkleurige en de historische Hyacint Vuurbaak, een fel roze exemplaar.

Volgend jaar is mijn tuin 20 april open voor publiek. Dan moeten de Hyacinten bloeien. Dat is nog niet zo eenvoudig als het lijkt. Afgelopen voorjaar bloeiden ze, ondanks de strenge winter, al eind maart. Daarom heb ik de Hyacinten dit keer, een maand later, in december geplant.

Hyacintenwortels groeien hard. Soms groeit de hele bol uit het potje. Om dit te voorkomen heb ik de bovenkant van de potjes bedekt met metselzand. Zand is zwaar en zo blijven de bollen in de potjes. Op de foto is te zien hoe het planten in zijn werk is gegaan. Hyacinten zijn ook vorstgevoelig. Zet bij vorst de bollen tijdelijk in de schuur onder een oude jas.

Wanneer de Hyacinten bloeien vallen de zware bloemen nog al eens om. Mijn bloembollenleverancier had daar wel een heel bijzondere oplossing voor:

“Als ze bloeien, een satéstokje voorzichtig door de holle steel van de bloem naar beneden prikken. Het stokje in de bol stevig aanduwen. Daarna de bovenkant van het stokje afknippen. Je ziet het stokje niet meer en de bloem blijft rechtop staan.”

Het is maar goed dat er nog geen partij van de planten is opgericht!

                                          romantischerozentuin.nl
 
Planten van Hyacinten

Kist vol Hyacintenbollen in potjes

Hyacint Gipsy Queen

Historische Hyacint Vuurbaak
 

Reacties