Pruimen dunnen.


Toegegeven, ik ben erg laat om mijn pruimen te dunnen. Maar beter laat dan nooit.

Vroeger dunde ik mijn pruimenboom niet. Ik vond het zonde om al zoveel pruimen uit de boom te halen voordat ze rijp waren. Tegen goede adviezen in liet ik alles aan de boom hangen. De boom gaf niet op en zorgde voor een mega oogst. De takken hingen bijna op de grond en dreigden te breken.

Wat te doen! Ik haalde al het tuingereedschap uit de schuur. Vooral de grashark en de bezem bleken erg handig in het ondersteunen van de doorbuigende takken. Tijdens een windvlaag brak er een tak tussenuit. De grote oogst leverde veel (kleine) pruimen.

Het jaar daarop ben ik begonnen met het dunnen van de pruimen. De beste tijd is als de pruimen nog maar een paar cm groot zijn. Van de 15 pruimen haal ik er minstens 8 weg. Dat leek rigoureus, maar de oogst was stukken beter. Ook de boom had het beter naar zijn zin. Het tuingereedschap kon in de schuur blijven.

Vandaag heb ik voor het laatst gedund. De massa pruimen die ik uit de boom haalde, heb ik niet weggegooid. Die staan mooi te zijn in een antiek mandje op tafel!
Fijne week
Hetty
De nieuwe volgers die zich afgelopen week hebben opgegeven, van harte welkom op mijn blog en veel leesplezier!            
          
De verwijderde pruimen staan mooi in een antiek mandje.
 
De pruimen aan de boom

De pruimen zijn gedund

 


Reacties