Uit mijn (Allium) bol.


Van mijn bloembollen leverancier Jan Deen ( www.deenbloembollen.nl) kreeg ik de suggestie om wat meer Alliums aan te planten. Dat zou leuk zijn om mijn bollen bloei seizoen te verlengen.

Waarom niet? Ik selecteerde op soorten met stevige stelen. Heel belangrijk als je aan zee woont. Want hoe beschut mijn tuin ook lijkt, het kan er stevig waaien!

In de achterste border heb ik Allium ‘Purple Sensation’ in een slinger geplant. Het oog wordt meegevoerd door de lange border heen. Het geeft dynamiek en toch ervaar je een natuurlijke uitstraling. Het paars kleurt prachtig met de donkere bladeren van Heuchera.
Het is een droge border en dat is precies waar Alliums van houden. Ze doen het er prima.

Aan weerszijden van de rozenboog in de buxustuin heb ik Allium ‘Gladiator’ gezet. De paarse bloemen lijken op 1.20 m hoogte te zweven. De bloemen zijn zo’n 10 cm doorsnede.

Vervolgens plantte ik aan de voorkant van het huis in groepjes, Allium ‘Mount Everest’. Sneeuwwitte bollen, schitterend. Aan de achterkant van het huis maakte ik plaats voor een andere witte Allium: ‘Mont Blanc’. Misschien iets kleiner, maar net zo mooi.

Ik ga uit mijn bol van al dat moois. Want zeg nou zelf, wat is er heerlijker dan om aan zee te wonen, met in de voortuin zicht op de Mount Everest en in de achtertuin de Mont Blanc! 

Voor open tuindagen zie: 

                                 

                               romantischerozentuin.nl

 
Allium Mount Everest.

Allium in een slinger geplant.