Italiaanse groente.


Een poosje geleden zijn we in Venetië geweest. In mijn koffer zat het nieuwste boek van Romke van de Kaa, met als titel: verwilderen. Ik ben al jaren fan van zijn boeken en columns. Met veel plezier begon ik in het boek te lezen.

Vol passie vertelde hij over het rode witlof zaad ( cichorei ) dat hij in Italië had gekocht. Hoe gezellig dat in bloei kwam als je het voor de langste dag zaaide.
De langste dag? 21 juni en ik was in Italië! Ik moest meteen naar de locale floralia om dat zaad te kopen en thuis te zaaien voor de 21e juni! Een bloemenzaak had ik al gespot op onze dooltochten door Venetië. Deze bevond zich op een steenworp afstand van de Rialto brug.

De zaak werd gerund door een stokoude bloemist. In de winkel rook het bedwelmend naar lelies. Je zou van je stokje gaan. Maar het belangrijkste, het cichorei zaad was er werkelijk te koop. Ik koos Rossa di Treviso. Rode van Treviso. (Treviso is een plaats vlakbij Venetië)

In mijn beste Italiaans vroeg ik de oude man: ”quanto costa”? In het achterhoofd dat een espresso aan de Rialtobrug al snel 4 euro kostte. De prijs? Un euro venti (€1.20) Een goedkoper souvenir vind je niet op zo’n toplocatie!

Ik heb het vandaag gezaaid en wacht met spanning af of de cichorei deze zomer gaat bloeien. Met hemelsblauwe bloemen....

Voor open tuindagen zie: 

            
                                 romantischerozentuin.nl


De Italiaanse groente, klaar om te zaaien.