Verkleurende tulpen.

Een paar jaar terug bezocht ik Keukenhof. Daar zag ik prachtige koperkleurige tulpen, ‘Daydream’ genaamd. Ik begon meteen te dagdromen over deze tulpen. De witte tulp ’White Dream’ en het frisse groen van jong blad zou er geweldig bij combineren. Op het strookje naast de heg bedacht ik een tweede combinatie. ‘Daydream’ samen met narcissen ‘Geranium’. Het trompetje van de narcis heeft precies dezelfde kleur als de tulp.

In het najaar heb ik de felbegeerde tulpen gekocht. Ik kon niet wachten om ze te zien bloeien. Toen de tulpen in het voorjaar kleurden bleken ze helemaal niet koperkleurig, maar gewoon lichtgeel. Had ik de verkeerde? De droomcombinatie waar ik een jaar naar had uitgekeken bleek een nachtmerrie!

Vier dagen mopperde ik op mijn tulpen. Mijn man zei nog: “Misschien verkleuren ze nog wel”. Ik, morrend: ”Tuurlijk!” De vijfde dag was ik het zat. Ik trok alle lichtgele tulpen uit de grond. Liever alleen witte tulpen in mijn border dan die gele draken erbij. In de pluktuin kregen ze een plekje in een vaas.

De volgende dag.

Tot mijn verbijstering begonnen de tulpen in de vaas te verkleuren. Eerst naar zalm, maar na een paar dagen waren ze prachtig koperkleurig. Gelukkig had ik de tulpen die bij de heg stonden niet weggehaald. Zo kon ik toch nog genieten van de schitterende kleurcombinatie.

Daydream’ is een dankbare tulp; komt elk jaar trouw terug. Vandaag zag ik de tulpen bij de heg weer lichtgeel kleuren. Nu geen gemor meer van mijn kant. Ik lach om mijn oude fout en wacht geduldig vijf dagen tot de tovertulpen zijn verkleurd! 

Voor open tuindagen: romantischerozentuin.nl


Daydream koperkleurig
                    
Daydream licht geel