Winterstress

De hele winter ging het me voor de wind. Lekker weer en geen vorst om je zorgen over te maken. Maar deze week sloeg de winterstress hard toe.

In de krant werd steeds gesproken over een koude week met strenge vorst. Om mijn planten te beschermen tegen de aanval van koning winter had ik alle schalen met bloembollen alvast in mijn plastic kasje gezet. Ze werden netjes toegedekt met een enorme lap vliesdoek. Dat zou wel beschermen tegen de vorst. Ook de olijfboom werd in vliesdoek gewikkeld en mijn lievelingen uit Engeland kregen een plastic ton over hun hoofd tegen de ijskoude wind. De opgepotte hyacinten kregen een plekje in de schuur onder een oude jas en de Lathyrus zaailingen verhuisden naar binnen naast de wasmachine.

Voor Zeeuwse begrippen begon het die nacht vreselijk te vriezen. Overdag -5! Ik had het niet meer. Op het journaal hoorde ik dat de daklozen zich beschermden tegen de kou door oude kranten tussen hun kleding te stoppen. Een tactiek die in 1963, toen de elf steden tocht werd verreden, succesvol werd gebruikt. Oude kranten heb ik meer dan genoeg en ook die werden tussen mijn planten gestoken. De volgende nacht -8!

Ik vond in de schuur nog een rol noppenfolie. Dat heb ik als laatste redmiddel over de arme bolletjes gelegd. Ik ritste het deurtje van mijn kasje dicht en ik besloot niet meer te gaan kijken.

Mijn man probeerde me vanmorgen op te vrolijken door te zeggen: " De muizen kunnen in die keihard bevroren grond natuurlijk niet aan je bollen eten." Ik gaf me gewonnen.

Ik ben naar buiten gegaan om van het sneeuwlandschap te genieten!

                               romantischerozentuin.nl

Mijn tuinkasjes in de sneeuw .