Snoeien

De vorst is eindelijk uit mijn tuin verdwenen. Dat is voor mij het startsein om met het snoeien van de eik te beginnen.

De genoemde eik is een gewone zomereik. Maar door een kronkel in mijn geest dacht ik dat het leuk zou zijn om er een ronde gesnoeide eik van te maken. In de periode dat ik dit bedacht, was ik nog jong en wild. Ik zou het nu niet meer in mijn hoofd halen om zoiets te gaan doen. Nu zou ik een veel kleinere boom kiezen met een ronde vorm. Het jaarlijkse snoeien zou dan overbodig zijn. Maar het is nu te laat en van tuinieren leer je veel over jezelf!

Elk jaar ga ik de boom te lijf om deze een beetje in toom te houden. Nu was 2011 een echt bomen jaar. Dat houdt in, dat de bomen geweldig zijn gegroeid omdat het zoveel heeft geregend. Ook mijn eik had een enorme spurt richting de blauwe lucht genomen.

Gewapend met zaag op stok en takkenschaar trok ik ten aanval. Eenmaal begonnen wist ik niet meer van ophouden en een paar uur later was de halve boom kaal. Dat kon ik niet zeggen van de rest van de tuin. Daar was een metershoge berg snoeiafval verrezen

Vanuit de kale boom keken de vogels me verwijtend aan. Alsof ze wilden zeggen: en nu opruimen takke(n)wijf!

Nou daar ben ik nog wel even zoet mee!

                             romantischerozentuin.nl

Kale eik

Takkenbossen

Reacties