Geld maakt niet gelukkig

Laatst was ik in Amsterdam. We ondernamen daar een dwaaltocht langs de grachten. De huizen waren prachtig, het weer lekker, de winkels uitnodigend, maar nergens kreeg ik behoefte om iets te willen kopen. Totdat we op een gracht aankwamen waar de bloemenmarkt werd gehouden. 
   
Tulpen, narcissen en andere bolgewassen werden schreeuwerig aangeprezen. Toeristen verdrongen zich voor de marktkramen. Even verderop kwamen we langs een kraam zo begeerlijk volgestouwd met zomerbollen. Ik kon er niet voorbij gaan zonder iets te kopen. Maar wat! Grote twijfel sloeg toe. De grote knollen van de cyclaam? Wel eens eerder gekocht, maar er kwamen nooit bloemen uit. De Ismene festalis( Hymenocallis) nog eens proberen? Tja, die had ik al jaren in de tuin gehad. Dan toch liever iets nieuws. Ik koos de Polianthes, de tuberoos. Ik had deze nog nooit gezien in een tuin. Op het plaatje leken de bloemen heel mooi en de bollen hadden ook zo’n grappige vorm. Volgens de markkoopman roken de bloemen ook heel lekker. Ik ging door de knieën.

Thuisgekomen lag de voorjaarsfolder van een van mijn bollen leveranciers op de mat. Vlug keek ik of de Polianthes ook in zijn assortiment zat. Natuurlijk wel! En de prijs? Ik had twee keer zoveel betaald voor mijn schat.

Nu staan de bollen in mijn kapotte zinken emmertje, met viooltjes erbovenop geplant. En het prijsverschil? Ik denk gewoon, geld maakt niet gelukkig!

                               romantischerozentuin.nl

impressie bloemenmarkt






de Polianthesbollen klaar voor planten